Aktuálne informácie

Spracovanie stratégie CLLD - strategický rámec

4.5. Inovatívne znaky stratégie CLLD

Popíše sa aké konkrétne inovatívne znaky obsahuje stratégia CLLD.
V rámci CLLD neznamená inovácia iba výskum a vývoj na vysokej úrovni ani novú technológiu (hoci, samozrejme, nie sú vylúčené). Odôvodnenie inovačného charakteru stratégie je v skutočnosti úzko spojené s otázkou „čo chce komunita zmeniť?“ Stratégie CLLD sú vzhľadom na svoj charakter miestne a pomerne malé. Nemajú potenciál naraz zmeniť životné podmienky pre všetkých ľudí. Takže sa musia zameriavať na také činnosti, ktoré majú na miestny rozvoj multiplikačné účinky. Namiesto využívania všetkých dostupných obmedzených zdrojov na uspokojenie potrieb sa má na problémy a príležitosti nahliadnuť novým spôsobom a majú sa preskúmať nové odpovede, ktoré môžu viesť k dlhodobejším a udržateľnejším riešeniam. Inovácie sa nemusia týkať len technologických alebo výrobných procesov, či zavádzania informačných a komunikačných technológií. Inovácie môžu zahŕňať nové služby, nové výrobky. Inováciou sú aj nové prístupy pri rozvoji územia či aktívne zapájanie skupín, ktoré doteraz stáli bokom verejného života, do rozhodovania o smerovaní regiónu. Samotné MAS majú priestor na inovatívne riešenia pri animovaní územia či nových spôsoboch propagácie územia. Inšpiratívne nápady môžu byť prenášané aj prostredníctvom spolupráce a zdieľania skúseností, či už na národnej alebo medzinárodnej úrovni. Priestor na realizovanie projektov s inovatívnym charakterom môže byť tiež v rámci projektov spolupráce miestnych aktérov, v rámci ktorých budú môcť na miestnej úrovni vznikať napr. experimentálne pilotné projekty. Prirodzene, nie všetko v stratégii však musí byť inovatívne, keďže partnerstvá budú musieť často budovať dôveru preukázaním, že vedia uspokojiť aj určité krátkodobé základné potreby. CLLD však má vďaka spojeniu rôznych zainteresovaných strán v oblasti a vytvoreniu dialógu s vonkajšími inštitúciami, ako sú univerzity, výskumné centrá a administratívy na vyššej úrovni obrovský potenciál na využitie existujúcich zdrojov novými a kreatívnymi spôsobmi. Partnerstvá sa v optimálnom prípade môžu stať platformami pre sociálne inovácie, a následne môžu využiť pákový efekt na získanie zdrojov a rozšírenie týchto inovácií. Úspešné nápady sa potom môžu analyzovať, zdokumentovať a prenášať prostredníctvom rôznych sietí subjektov CLLD na úrovni EÚ, regionálnej a vnútroštátnej úrovni.

Inovácie v CLLD:
• môžu zahŕňať nové výrobky, služby, technológie alebo postupy a výrobné procesy v
miestnom prostredí;
• môže ísť o zavádzanie IKT (napr. ako súčasť aktivít);
• môže ísť o aplikáciu nových (doteraz nepoužívaných postupov v jednotlivých krokoch
prípravy a implementácie stratégie CLLD);
• majú často multiplikačný účinok na zmeny, ktoré chce komunita dosiahnuť;
• môžu zahŕňať jednu alebo viaceré menšie činnosti a prototypy alebo veľký hlavný projekt,
ktorý mobilizuje komunitu;
• hľadajú nové spôsoby mobilizácie a využívania existujúcich zdrojov a aktív komunity;
• budujú spoluprácu medzi rôznymi subjektmi a odvetviami;
• môžu ale nemusia nutne zahŕňať univerzity alebo náročný výskum a vývoj;
16
• môžu byť platformou pre sociálne inovácie, ktoré možno potom rozšíriť a všeobecnejšie
uplatniť prostredníctvom výmeny, spolupráce a budovania sietí;
• môže ísť o navrhovanie a podporu pilotných projektov.

Časté chyby pri písaní stratégie:

- nie sú uvedené inovačné prístupy alebo aktivity, prípadne nie je z textu vôbec jasné, že inovatívne prístupy sú zahrnuté a akým spôsobom prispievajú k naplneniu cieľov stratégie

Partneri

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
PPA - Pôdohospodárska platobná agentúra
Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum
Národné lesnícke centrum
Agrokomplex výstavníctvo Nitra, š.p.
Logo - Európsky poľnohospodársky fond pre rozvoj vidieka: Európa investuje do vidieckych oblastí
Logo - Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022