CJ NSRV SR vám prináša FAQ pre MAS za časť PRV SR 2014 - 2022 konzultované s PPA.
Ak máte ďalšie otázky, kontaktujte regionálneho koordinátora NSRV SR.
Často kladené otázky miestnych akčných skupín (MAS) a ich žiadateľov nájdete na stránke PPA tu a tu.
FAQ 1
V rámci žiadateľov verejného sektora predložila žiadosť obec, ktorá plánuje realizovať projekt len na jednej parcele E, ktorá však NIE JE vo vlastníctve obce. Má na túto parcelu nájomnú zmluvu s urbariátom. Musí byť táto parcela preklasifikovaná pod parcelu C (k podaniu žiadosti o platbu), alebo nemusí, keďže je len v nájme a nie je obecná?
Odpoveď : Čo sa týka dotazu, záleží, ako majú postavenú zmluvu o NFP. Pokiaľ v zmluve o NFP je jedna s podmienok túto parcelu preklasifikovať z „E“ na „C“, tak je to potrebné urobiť ku dňu podania žiadosti. Pokiaľ nie, tak nie je potrebné. Tu skôr ide o to, čo je obsahom tohto projektu a o aký druh pozemku sa jedná. Ale to je skôr v kompetencii stavebného úradu (v prípade stavebných úprav, stavieb,...), čo z tohto mailu-dotazu nie je zrejmé. Majetkoprávny vzťah je dodržaný nájomnou zmluvou, ktorá musí byť uzatvorená minimálne na obdobie udržateľnosti projektu.
FAQ 2
V rámci podopatrenia 6.4 žiadateľ rieši stavebné úpravy pre vytvorenie doplnkových služieb vinárstva – konferenčnej miestnosti ,ktorá bude slúžiť aj na edukačnú činnosť. V zmysle oprávnených činností -výstavba, rekonštrukcia a modernizácia doplnkových relaxačných a rekreačných zariadení v nadväznosti na existujúce ubytovacie zariadenie bez kapacitného lôžkového obmedzenia, ako napr. wellness, športové relaxačné ihrisko, sauna, krb, bazén a pod, musí žiadateľ mať existujúce ubytovanie. Spoločnosť nemá vlastné ubytovanie, ale tvorí jediný podnik / spoločník /so inou spoločnosťou , ktorá poskytuje ubytovanie a ubytovacie zariadenie vlastní. Spoločnosť poskytuje ubytovanie vo WINERY apartments, ktoré vlastní iná spoločnosť . Je možné považovať žiadateľa za oprávneného?
Odpoveď : Podľa uvedeného, žiadateľ nespĺňa podmienku oprávnenosti aktivít v zmysle stratégie CLLD uvedených vo výzve na predkladanie ŽoNFP ako oprávnené aktivity/činnosti MAS. To, že žiadateľ tvorí jediný podnik s iným podnikom, ktorý prevádzkuje ubytovacie zariadenie nemá vplyv na to, že splnenie podmienok definovaných vo výzve na predkladanie ŽoNFP preukazuje žiadateľ a nie tretí subjekt. Žiadateľ mal preukázať splnenie oprávnenosti aktivít projektu (oprávnených činností), t. j. prevádzkovanie ubytovacieho zariadenia.
FAQ 3
Žiadateľ má záujem o zriadenie smart skriniek tzv. LOX-ov pri už existujúcich športoviskách a detských ihriskách v rámci výzvy MAS na podopatrenie 7.4 (aktivita: investície súvisiace s vytváraním podmienok pre trávenie voľného času vrátane príslušnej infraštruktúry). Otázka: Patrí aktivita do oprávnených činností v rámci podopatrenia 7.4?
Odpoveď : V zmysle Podmienok poskytnutia príspevku, výberové kritéria pre výber projektov, hodnotiace kritériá pre výber projektov (bodovacie kritéria) pre opatrenia/podopatrenia Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2022, implementované prostredníctvom LEADER/CLLD, Verzia 1.5 v rámci výzvy MAS pre podopatrenie 7.4 je možnosť žiadať o zriadenie smart skriniek tzv. LOX-ov pri už existujúcich športoviskách a detských ihriskách (v uvedenom sa jedná o modernizáciu športovísk a detských ihrísk). LOX skrinky sú smart boxy na prenájom športových potrieb, avšak treba upozorniť na to, keďže uvedené LOX smart skrinky budú financované z FP z EU, treba zabezpečiť, aby nebol vykazovaný žiadny finančný zisk pre prenajímateľa počas celej doby udržateľnosti projektu, t.j. všetky športové pomôcky umiestnené v danom LOX boxe musia byť prenajímané bezodplatne počas celej doby udržateľnosti projektu, v opačnom prípade dôjde k porušeniu podmienok poskytnutia NFP z EU. Bližšie podmienky poskytnutia je možno nájsť na uvedenom linku: https://www.apa.sk/prirucka-pre-prijimatela-leader .
FAQ 4
Vykonávam externý projektový manažment pre projekt v rámci opatr. 7.2: 1. NFP309070DUV7 - Podpora regionálneho rozvoja - zlepšenie a rozvoj sociálnej infraštruktúry regiónu - prijímateľ obec (MAS Zemplín pod Vihorlatom) V rámci realizácie projektu prosím o poskytnutie informácie. Projekt je realizovaný prostredníctvom ZVV. Počas realizácie projektu Obci zhotoviteľ oznámil, že vznikli okolnosti, ktoré majú vplyv na ďalšiu realizáciu projektu, a to: 1. Množstvo obrubníkov stanovenej v projektovej dokumentácii a rozpočte projektu nie je správne. Pri pokládke obrubníkov sa veľké množstvo obrubníkov zvýšilo. – malo by to vplyv na zníženie rozpočtu, bez vplyvu na dosiahnutie cieľov a výsledkov projektu ? 2. Palisády, ktoré boli stanovené projektantom v rozpočte projektu už nie sú dostupné. Možné riešiť ekvivalentnými palisádami s menším rozmerom, pričom by sa zmenilo ich množstvo (užší rozmer je potrebné osadzovať bližšie k sebe) a jedn.cena, pričom celková cena by ostala zachovaná. Zmena by bola riešená dodatkom k Zmluve o dielo. - bez vplyvu na rozpočet a dosiahnutie cieľov a výsledkov projektu? 3. Rúra bezšvová nerez DN 108 – na zhotovenie priepustu nie je dostupná. Navrhovaná ekvivalent Rúra PVC. – bez vplyvu na rozpočet a dosiahnutie cieľov a výsledkov projektu V zmysle Príručky LEADER je v prípade významnejšej zmeny projektu potrebné podľa č. 6.11.1 bod 9. cit.: „V prípade významnejších zmien projektu má uvedená oznamovacia povinnosť formu žiadosti o významnejšiu zmenu projektu (Príloha č. 17A) spolu so sprievodným listom k oznámeniu o zmene projektu.“ a „Prijímateľ v rámci implementácie stratégie CLLD môže PPA doručiť maximálne dve oznámenia o významnejšej zmene projektu v rámci jedného kalendárneho roku a to listinne na adresu RP Nitra, alebo prostredníctvom e-schránky cez slovensko.sk “
Otázky :
1. Je možné takúto zmenu (bod 1), ktorá by mala vplyv na zníženie rozpočtu projektu realizovať Žiadosťou o významnejšiu zmenu projektu? Pričom pri zúčtovaní projektu by si žiadateľ vyčerpané FP nenárokoval?
2. Ostatné zmeny (bod 2 a 3) je vhodné riešiť Oznámením o menej významnej zmene projektu samostatne alebo spoločne v rámci Žiadosti o významnejšiu zmenu s bodom 1.
3. V súvislosti so zmenou DPH od 01.01.2025 prosím o informáciu, akým spôsobom budú tieto navýšenia riešené? Žiadateľ uzatvorí dodatok k Zmluve o dielo, ktorého predmetom bude úprava rozpočtu (23% DPH) a pri zúčtovaní projektu si bude nárokovať len schválenú výšku?
Odpoveď k otázke 1: Áno, zníženie výšky NFP oproti pôvodnej výške platnej v okamihu nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP o viac ako 15%, alebo zmena výšky finančných prostriedkov skupiny výdavkov NFP o viac ako 15 % oproti pôvodnej výške platnej v okamihu nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP, sa považuje za významnejšiu zmenu projektu, pričom platí: „Významnejšie zmeny projektu okrem písm. s) a písm. t) ods. 3 tejto kapitoly sa môžu realizovať iba na základe uzatvoreného dodatku k zmluve o poskytnutí NFP, ktorý PPA vyhotoví do 60 pracovných dní od doručenia kompletnej žiadosti o zmenu projektu.“ (Príručka pre prijímateľa Leader). Uvedenú zmenu je možné považovať aj za menej významnú, ak ide o zmenu výšky finančných prostriedkov skupiny výdavkov o menej ako 15 % oproti pôvodnej výške platnej v okamihu nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP, pričom platí: „Menej významné zmeny projektu podliehajú schváleniu zo strany PPA ale nevyžadujú si aktualizáciu zmluvného vzťahu formou dodatku k zmluve o poskytnutí NFP, ani akceptáciu zo strany PPA. PPA zašle prijímateľovi Oznámenie o schválení alebo neschválení menej významnej zmeny projektu, na základe ktorého môže prijímateľ uskutočniť menej významnú.
Odpoveď k otázke 2: Áno, uvedené zmeny je možné považovať za menej významné. Odporúčame vyplniť samostatné Oznámenie o menej významnej zmene projektu so sprievodným listom (predložené MAS prostredníctvom ITMS2014+).
Odpoveď k otázke č. 3: Na webovom sídle PPA je zverejnená komplexná Informácia k zmene zákona o DPH - kliknite TU. V prípade, že už máte platnú a účinnú Zmluvu o poskytnutí NFP, tak v nej je uvedené: „Celková výška NFP uvedená v odseku 4.1 Zmluvy o poskytnutí NFP nesmie byť prekročená a nesmie sa dodatočne zvyšovať formou dodatku k Zmluve o poskytnutí NFP. V prípade navýšenia skutočne vynaložených výdavkov súvisiacich s Aktivitami Projektu oproti výške schváleného NFP uvedeného v odseku 4.1 Zmluvy o poskytnutí NFP, znáša takéto prekročenie výdavkov výlučne Prijímateľ na vlastné náklady.“ Pre prijímateľov, ktorí nie sú platcami DPH platí, že pri predložení Žiadosti o platbu budú zo strany poskytovateľa NFP akceptované účtovné doklady za výdavky s výškou DPH 23 %, ktoré vznikli po nadobudnutí účinnosti Zákona o DPH od 1. januára 2025, aj keď výška DPH viazaná na tieto výdavky v momente platnosti a účinnosti Zmluvy o poskytnutí NFP bola vo výške 20 %. Pre prijímateľov, ktorí sú platcami DPH (a nemajú výnimku zo Zmluvy o poskytnutí NFP) platí: Ak •tovary a služby fakturujú s DPH, od 1. januára 2025 tak uvedú daň platnú pre zdaňovacie obdobie 2025, t. j. základná sadzba 23 %. Ak •tovary a služby fakturujú s DPH, do 31. decembra 2024 tak uvedú daň platnú pre zdaňovacie obdobie 2024, t. j. základná sadzba 20 %. K zmluvám o dielo, resp. k zmluvám, ktoré sú výsledkom verejného obstarávania, ÚVO zverejnilo na svojom webovom sídle metodické usmernenie vo veci postupu verejného obstarávateľa v súvislosti so zvýšením DPH na 23 % účinným od 01.01.2025: Metodické usmernenia k zákonu č. 343/2015 Z.z. - ÚVO Konečné zmluvné ceny v rámci ponúk úspešných uchádzačov dodávateľských zmlúv nie je potrebné, zo strany prijímateľov, ktorí nie sú platcami DPH, meniť. Na faktúrach a dodávateľských zmluvách musí byť stále uvedené, že nie sú platcovia DPH.
FAQ 5
V projekte Rekonštrukcie Domu smútku, kde nastala zmena v dokumentácií a rozpočte projektu po získaní rozhodnutia o schválení NFP. Obec mala predloženú projektovú dokumentáciu na nesprávny rozmer okien. Ide o rekonštrukciu domu smútku a teda nepredpokladá sa robiť stavebné úpravy inak ako výmenou. Tieto otvory by obec preto nerada menila v rozmeroch a len vymenila staré za nové. Projektovú dokumentáciu dala obec prerobiť a tiež sa tým zmenil rozpočet projektu. Vo výkaze výmer sa zároveň nesprávne uviedli kusy týchto okien. Projektová dokumentácia ako aj reálny stav hovoria o 6 oknách a rozpočtár uviedol len 1 ks - chýbalo teda 5 okien čo zásadne mení cenu. Rozpočet sa navýšil vzhľadom k zmene typu okien ich rozmerov a počtom, ktoré cenár zabudol uviesť. Navýšenie je zároveň do 15%. V tomto zmysle by sme sa chceli spýtať ako má obec správne postupovať či sa jedná o menej významnú zmenu alebo viac významnú. a) Ak menej významnú zmenu, stačí to oznámiť PPA v čase realizácie projektu po podpise zmluvy? b) Ak viac významná zmena musí obec počkať na kladné stanovisko k tejto zmene? Nakoľko má obec ešte len Rozhodnutie o schválení ŽoNFP, zmluvu predpokladáme do dvoch mesiacov najbližšie, až následne po uzatvorení zmluvy je možné podať túto žiadosť o významnejšiu zmenu, ohrozilo by to harmonogram realizácie. Z toho dôvodu Vás chceme požiadať o stanovisko za akú sa táto zmena považuje a ako správne postupovať
Odpoveď : Na základe Vami popísaného stavu projektu, kedy ešte nemáte s PPA uzavretú (platnú a účinnú) zmluvu o poskytnutí NFP, nie je možné posudzovať a schváliť akékoľvek zmeny v projekte. Žiadosť o poskytnutie NFP spolu s prílohami bola schválená rozhodnutím o schválení ŽoNFP, ktoré je podkladom k uzavretiu zmluvy o poskytnutie NFP. Po uzavretí zmluvy o poskytnutí NFP prijímateľ v prípade zmien projektu postupuje v súlade s príručkou pre prijímateľa Leader v platnom znení, a to v súlade s kapitolou „Zmenové konanie na podnet prijímateľa“. PPA neschváli zmenu projektu, ktorá predstavuje navýšenie schválenej výšky NFP pre daný projekt (schválená výška NFP uvedená v rozhodnutí o schválení ŽoNFP a v zmluve o poskytnutí NFP je maximálna a nesmie byť zvýšená v priebehu realizácie projektu). Odpoveď na otázku a) Menej významné zmeny projektu sú také zmeny, ktoré zásadným spôsobom neovplyvňujú charakter a parametre projektu alebo plnenie podmienok stanovených v zmluve o poskytnutí NFP a vo výzve na predkladanie ŽoNFP. Kategória menej významných zmien projektu v sebe zahŕňa aj formálne zmeny projektu (tzn. zmeny, ktoré nemajú potenciál vecne ovplyvňovať realizáciu aktivít projektu alebo dosahovanie/udržanie dosiahnutých cieľov, výstupov a výsledkov projektu, napr. zmena štatutárneho orgánu prijímateľa, zmena identifikačných a kontaktných údajov prijímateľa, chyby v písaní, počítaní a iné zrejmé nesprávnosti). Menej významné zmeny projektu podliehajú schváleniu zo strany PPA ale nevyžadujú si aktualizáciu zmluvného vzťahu formou dodatku k zmluve o poskytnutí NFP, ani akceptáciu zo strany PPA. PPA zašle prijímateľovi Oznámenie o schválení alebo neschválení menej významnej zmeny projektu, na základe ktorého môže prijímateľ uskutočniť menej významnú zmenu. Vami popísané nezrovnalosti (zrejmé chyby) vo výkaze výmer a v cenovej ponuke oproti projektovej dokumentácii a reálnemu stavu je nutné upraviť (cenárom/rozpočtárom, projektantom). V súlade s príručkou pre prijímateľa Leader platí, že za menej významnú zmenu sa považuje najmä: -zmena výšky finančných prostriedkov skupiny výdavkov o menej ako 15 % oproti pôvodnej výške platnej v okamihu nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP (navýšenie schválenej výšky NFP je neoprávneným výdavkom a prijímateľ si ho hradí z vlastných zdrojov); -chyby v písaní, počítaní a iné zrejmé nesprávnosti; -a iné. MAS vydáva kladné/negatívne stanovisko k požiadavke na menej významnú zmenu projektu k zmenám spomenutým vyššie. Vstupom pre začatie zmenového konania z iniciatívy prijímateľa v prípade menej významných zmien projektu je oznámenie o menej významnej zmene projektu so sprievodným listom predložené MAS prostredníctvom ITMS2014+. Právne účinky súvisiace s menej významnou zmenou projektu nastávajú dňom doručenia informácie o menej významnej zmene v projekte prostredníctvom ITMS2014+, PPA v prípade, ak zmenu projektu iniciuje prijímateľ s výnimkou prípadu, v ktorom MAS, resp. PPA dospeje k záveru, že zmena projektu nespadá do kategórie menej významných zmien (bližšie si prosím pozrite príručku pre prijímateľa Leader). PPA Vám v tomto prípade (na základe Vami popísaných zmien projektu) odporúča predložiť „Oznámenie menej významnej zmeny projektu a sprievodný list k oznámeniu o zmene stratégie CLLD“ (príloha príručky pre prijímateľa Leader) ihneď po nadobudnutí účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP. Ako prílohu oznámenia o menej významnej zmene projektu odporúčame prijímateľovi predložiť vyjadrenie dodávateľa alebo projektanta o zrejmých chybách, prípadne aj uzavretý dodatok k Zmluve o dielo. Odpoveď na otázku b) V súlade s príručkou pre prijímateľa Leader: „Ak prijímateľ zrealizuje významnejšiu zmenu projektu bez uzatvorenia dodatku k zmluve o poskytnutí NFP, alebo bez akceptácie príslušnej zmeny zo strany MAS (v prípade prijímateľov v rámci realizácie stratégie CLLD), resp. PPA a k schváleniu zmeny nedôjde ani ex-post, sú výdavky viažuce sa na zmenu alebo zmenou dotknuté považované za neoprávnené.“ (bližšie si prosím pozrite príručku pre prijímateľa Leader)
FAQ 6
Mesto získalo NFP v rámci výzvy: MAS 065/7.5/4 na realizáciu 4ks digitálnych dotykových INFOKIOSKOV ako nástrojov na podporu cestovného ruchu. (Zmluva o NFP č.309070DJU3). Realizácia projektu je v štádiu zrealizovaného verejného obstarávania (VO). Z výsledku VO však vzišiel dosť vysoký rozdiel medzi vysúťaženou sumou a zazmluvnenou sumou. V zmysle inštrukcii MAS ORAVA je možné tento vzniknutý rozdiel použiť na účely, ktoré budú mať priame prepojenie na projekt. Naším úmyslom je použiť tento rozdiel na vytvorenie krátkeho filmu o danom meste a o okolitom regióne, ktorý by bol dostupný pre všetkých prostredníctvom INFOKIOSKOV rozmiestnených v centre mesta. Tento film by sme obstarávali novým VO nezávisle od už zrealizovaného VO (obstarávali by sme novú položku projektu) Máme za to, že náš úmysel úzko súvisí s projektom na podporu cestovného ruchu, napomôže k rýchlej a rozsiahle prezentácie mesta a regiónu, na základe filmu si následne návštevník môže vybrať z menu na INFOKISKU konkrétnu oblasť ktorá ho zaujala. Týmto Vás prosím o stanovisko, či vzniknutý rozdiel medzi vysúťaženou sumou a zazmluvnenou sumou môžeme týmto spôsobom využiť.
Odpoveď : Ak projekt bude spĺňať všetky podmienky na vyhodnocovanie v ZVV (zjednodušené vykazovanie výdavkov), v tom prípade je možné rozdiel medzi PHZ a vysúťaženou sumou použiť na vytvorenie krátkeho filmu. V zmysle ZVV rozdiel FP medzi zazmluvnenou sumou a vysúťaženou sumou môže byť použitý na akékoľvek účely súvisiace s daným projektom, ktoré však neboli predmetom VO(v tomto prípade by sa jednalo o porušenie ZVO). Podrobnosti je treba dohodnúť s manažérom MAS, prípadne so zástupcami NS MAS.
FAQ 7
Prosím o vyjadrenie vo veci zvýšenia sadzby DPH, ktorá od 1. 1. 2025 stúpla z 20 % na 23 %, tieto náklady sa samozrejme premietnu aj do nášho plánovaného projektu „Rekonštrukcia oplotenia cintorína v obci“, ktorý chceme spolufinancovať na základe podanej žiadosti o dotáciu od Pôdohospodárskej platobnej agentúry (ďalej len „PPA“). Je možné, aby nám PPA tieto náklady týkajúce sa zvýšenej sadzby DPH v rámci projektu refundovala?
Odpoveď : Posielam stanovisko vo veci zvýšenia sadzby DPH od 1.1.2025 z 20% na 23%: v prípade navýšenia sumy z dôvodu zvýšenia sadzby DPH z 20% na 23%, tento rozdiel znáša žiadateľ, nie PPA. Ak sa však jedná o projekt, kde je možné uplatniť zjednodušené vykazovania výdavkov(ZVV), tak v prípade vzniknutia rozdielu medzi vysúťaženou sumou a zazmluvnenou sumou, tento je možné použiť aj na vykrytie rozdielu z dôvodu navýšenia DPH.
FAQ 8
Hromadia sa nám podnety týkajúce sa predkladania VO na kontrolu na PPA v prípade zákaziek nad 100 000 eur. Príloha 16A - Zoznam dokumentácie k VO (posielam aj v prílohe mailu) v aktuálnej verzii Príručky pre prijímateľa LEADER, verzia 1.5 nie je neaktuálna - nezohľadňuje zmeny ZVO účinné od 1.7.2024. Upozornili sme na to prvýkrát v máji 2024 na TPS, kde sme uviedli (parafrázujem) aj nasledovné: Bude účinný nový zákon o VO od 1. 7. 2024, navrhujeme aby to PPA ošetrila čo najskôr, lebo predchádzajúce zmeny ZVO zapracovala až po 5 mesiacoch, odporúčame pripraviť sa na novelu a zjednotiť postupy podľa ZVO resp. Jednotnou príručkou. Z uvedeného dôvodu žiadame PPA o aktualizáciu uvedenej prílohy a informovanie MAS/žiadateľov o tejto aktualizácii čo najskôr. Ale tá príloha, kde je zoznam dokumentácie k VO (16A) je úplne neaktuálna a nesedí s novými limitmi a postupmi, ktoré sú účinné po 1.7.2024, čiže nemôžu predkladať to, čo doteraz. PPA má povinnosť aktualizovať svoju dokumentáciu v zmysle platných zákonov, aby žiadatelia predkladali to, čo vyžaduje účinný zákon a nie je jeho neúčinné verzie, preto Vás o to opätovne žiadame. Opätovne vám posielam tú prílohu a povedzte mi, kde je tam uvedená dokumentácia v zmysle ZVO účinného po 1.7.2024 – lebo ja ju tam nevidím. Posledná verzia hovorí o: Dokumentácia k verejnému obstarávaniu/obstarávaniu v závislosti na postupe VO (podľa ZVO účinného od 31.03.2022). To je už viac ako polroka novelizovaný ZVO
Odpoveď : Čo sa týka zákaziek nad 100.000,-€, tieto nepodliehajú ZVV a z uvedeného dôvodu žiadatelia predkladajú všetky dokumenty a prílohy tak, ako predkladali doteraz. Áno to všetko vieme a pracujeme na aktualizácii všetkých dokumentov, ktoré v súčasnosti ešte nie sú aktualizované. Napriek tomu dávam do pozornosti, že doteraz museli všetci žiadatelia predkladať každú jednu žiadosť aj na kontrolu VO s príslušnými dokumentami a prílohami. Vzhľadom na ZVV toto všetko odpadá na projekty do 100.000,-€, kde kontrola VO sa nevykonáva. Všetky projekty nad 100.000,-€ idú v zmysle doterajších usmernení, preto je potrebné postupovať v zmysle Príručky pre prijímateľa a Systému riadenia CLLD. Pri týchto projektoch je potrebné dokladať všetko tak, ako bolo potrebné dokladať aj doteraz.
FAQ 9
V rámci záverečnej ŽoP sa nebudú kontrolovať doklady (faktúra, prílohy faktúry, výpis z účtu .....), účtovníctvo, VO. Systém riadenia CLLD, verzia 1.16 v kap. 7.2 ods. 6 "Zjednodušené vykazovanie výdavkov je špecifickou formou vykazovania výdavkov, v rámci ktorej sa nepreukazujú skutočne vynaložené výdavky projektu, ale ich výška je stanovená vopred pred realizáciou projektu, resp. jeho časti." Príručka pre prijímateľa v rámci iniciatívy LEADER, verzia 1.5 v kap. 6.7.3 a 6.7.5 určuje prílohy k ŽoP, napr. faktúra, prílohy faktúry, kolaudačné rozhodnutie, stavebný denník atď. Majú prijímatelia predkladať prílohy k ŽoP ako stanovuje platná Príručka pre prijímateľa v rámci iniciatívy LEADER, verzia 1.5 v kap. 6.7.3 a 6.7.5? Alebo bude stačiť iba fotodokumentácia v zmysle kap. 6.9.2 Dodržanie informačnej povinnosti?
Odpoveď : Prijímatelia predkladajú všetky určené prílohy, ktoré im vyplývajú Príručky pre prijímateľa v rámci iniciatívy LEADER. PPA avšak kontroluje len prílohu z ktorej je jednoznačne preukázateľné dosiahnutie stanoveného cieľa predmetu projektu, napr. ku traktoru, príslušný technický preukaz.
FAQ 10
Prijímateľ si bude nárokovať zazmluvnenú sumu a nie vysúťaženú resp. vyfakturovanú sumu Môže si prijímateľ žiadať zazmluvnenú sumu, aj keď vysúťažená resp. fakturovaná suma je nižšia?
Odpoveď : To je zmyslom ZVV... Prijímateľ si musí zažiadať o zazmluvnenú sumu. Finančný nesúlad medzi zazmluvnenou sumou a vysúťaženou bol diskutovaný na spoločnom stretnutí TPP dňa 23.1.2025.
FAQ 11
V decembri bolo povedané, že rozpočet ŽoP sa bude kontrolovať na úrovni jednotlivých položiek. Dňa 23.1.2025 bolo povedané, že sa nebude kontrolovať na úrovni jednotlivých položiek - príklad s tými tehlami z východného Slovenska. Príklad: Celkové výdavky: 50 000€ Celkové oprávnené výdavky: 30 000€ Zazmluvnená suma: 30 000€ Vysúťažená (fakturovaná) suma: 40 000€ Môže byť žiadaná suma 30 000€ aj keď vysúťažené celkové oprávnené výdavky sú nižšie ako 30 000€, napr. 25 000€?
Odpoveď : Žiadaná suma musí byť 30 000, aj keď vysúťažené celkové oprávnené výdavky sú nižšie. Je to rovnaká otázka ako predošlá (FAQ 10) len uvedená v príklade...
FAQ 12
Nové zmluvy s termínom predloženia záverečnej ŽoP do 31. 10. 2025 Bolo povedané, že nové zmluvy o NFP budú s termínom predloženia záverečnej ŽoP do 31. 10. 2025. Tieto nové zmluvy sa budú týkať žiadostí o NFP, ktoré už boli predložené a harmonogram realizácie majú do 30. 6. 2025 a zaviazali sa predložiť záverečnú ŽoP do 30. 6. 2025, lebo je tak nastavená výzva - Výberové kritérium Posledná žiadosť o platbu. Žiadosti o NFP, ktoré už sú predložené a nemajú ešte zmluvu o NFP, budú zazmluvnené s termínom predloženia záverečnej ŽoP do 31. 10. 2025?
Odpoveď : V uvedenom je potrebné postupovať v zmysle „Systém riadenia riadenia CLLD – Verzia 1.16“. Čo sa týka rozporu dátumov predloženia ŽoP medzi Zmluvou o NFP, VZP a Systémom riadenia CLLD, tieto budú hromadným oznámením opravené tak, aby korešpondovali s aktuálnym Systémom riadenia CLLD.
FAQ 13
Niektoré ustanovenia sú v rozpore medzi Systémom riadenia a Príručkou dňa 23.1.2025 bolo povedané, že Systém riadenia CLLD má prednosť pred Príručkou pre prijímateľa v rámci iniciatívy LEADER. V prípade ustanovení, ktoré sú v rozpore medzi znením v Systéme riadenia CLLD a v Príručke pre prijímateľa v rámci iniciatívy LEADER (napr. presuny zostatkov financií), tak môžeme postupovať v zmysle Systému riadenia CLLD?
Odpoveď : Systému riadenia CLLD je nadradený dokument ako Príručka pre prijímateľa. Áno, postupujte podľa Systému riadenia CLLD.
FAQ 14
Posúdenie oprávnenosti výdavku v rámci podopatrenia 7.4 výzvy MAS. Je možné nákup krovinorezu pre obec považovať za oprávnený ? Oprávnené činnosti uvedené vo výzve: bod č. 6. Investície súvisiace so zvýšením bezpečnosti t. j. nákup prídavných zariadení na komunálnu techniku na čistenie, údržbu zelene a zimnú údržbu ciest/miestnych komunikácií a chodníkov (malé zariadenia) a investície súvisiace so zvýšením bezpečnosti a prevencie proti vandalizmu na verejných priestoroch (montáž kamerových systémov a iných bezpečnostných prvkov).
Odpoveď : V zmysle interného usmernenia PPA je krovinorez v rámci podopatrenia 7.4 oprávneným výdavkom pre aktivitu 6. Teda, nižšie nie je popísané, o aký krovinorez ide, ale ak to je „malé zariadenie“ alebo „prídavné zariadenie na komunálnu techniku“, tak je oprávneným výdavkom.
FAQ 15
Ak je potrebné dodržať podmienky uvedené v ods. 6/ a 7/ čl. 6.9.2, ako píšete, tak je potrebné robiť geotagované fotografie, keďže práve v čl. 6/ sa uvádza, že je potrebné zhotovovať geotagové farebné fotografie s minimálnym rozlíšením 8 MPx vo formáte JPEG s GPS súradnicami urobenia snímky, s dátumom a časovými údajmi. To, čo sa píše ďalej, je riešenie, ak sa geotagované nepodaria, ale to platí na zákazky nad 100 tis. aj do 100 tis. eur.
Odpoveď : Nie je treba robiť. Len treba dodržať tie podmienky uvedené v príručke pre prijímateľa uvedené v čl. 6.9.2
FAQ 16
Obec nepredložila originál kópie katastrálnej mapy, nakoľko v čase preloženia ŽoNFP nefungoval kataster. Ide o povinnú prílohu, ktorá musí byť k ŽoNFP predložená ku dňu predloženia ŽoNFP, nie je tam, referenčný termín, aby mohla byť doplnená s dátumom ku dňu doplnenia ŽoNFP. Túto prílohu bolo možné nahradiť aj situačným výkresom, na ktorom sú viditeľné čísla parciel, ale ani to v tomto prípade nie je. Za iných okolností dochádzalo v takýchto prípadoch k zastaveniu konania ŽoNFP, avšak máme za to, že žiadateľ za túto situáciu nemôže. Platí teda odpoveď, ktorú ste mi povedali na TPS? Parafrázujem: MAS by mala v rámci doplnenia ŽoNFP vypýtať od žiadateľa vysvetlenie a v rámci kontroly ŽoNFP uviesť dôvody do kontrolného záznamu. PPA by to takto mala akceptovať. Alebo má PPA k tomuto iné odporúčanie/usmernenie, ako majú MAS postupovať pri vyhodnotení takýchto ŽoNFP?
Odpoveď : Vzhľadom k tomu, že sa jedná o objektívne príčiny – nefunkčnosť katastrálnych úradov po celom SR, je potrebné, aby táto príloha bola čo najskôr zaslaná na PPA. Uvedené je možné urobiť aj bez výzvy zo strany MAS. K prílohe je potrebné taktiež zaslať vysvetlenie žiadateľa, že kópia z katastrálnej mapy nebola zaslaná z dôvodu dlhodobej nefunkčnosti katastrálnych úradov na celom území SR.
FAQ 17
Prosím Vás o stanovisko k dodržaniu informačnej povinnosti, ktorá vyplýva prijímateľom zo zmlúv o NFP - zhotovenie fotografií z realizácie stavebných prác - platí, že geotagované fotografie sú povinné len pri projektoch nad 100 000 eur bez DPH (ods. 3 príručky), nakoľko pri stavebných prácach do 100 000 eur bez DPH sa foto s GPS nespomína (ods. 7 príručky)? Niektoré MAS to chápu tak, iné to chápu tak, že všeobecné požiadavky na fotodokumentáciu uvedené v ods. 6 príručky platia pre stavebné práce nad 100 000 eur aj do 100 000 eur bez DPH? To by znamenalo, že aj do 100 000 eur treba geotagované foto. V zmysle zmluvy o NFP, čl. 6, ods. 6.14: Prijímateľ v rámci informačnej povinnosti je povinný zabezpečiť priebežnú elektronickú komunikáciu preukazujúcu realizáciu projektu v súlade a za podmienok uvedených v kapitole 6.9.2 Príručky pre prijímateľa LEADER v platnom znení. Prijímateľ vyslovuje súhlas s využitím fotodokumentácie na propagáciu PRV Poskytovateľom, Riadiacim orgánom a Národnou sieťou rozvoja vidieka SR. V kapitole 6.9.2 Príručky pre prijímateľa LEADER v platnom znení: Ods. 3: Pre stavebné práce vo výške nad 100.000,- Eur bez DPH je prijímateľ povinný súhrnne zaznamenať geografické údaje (teda polohu) pomocou GPS prijímača vyhotovením fotodokumentácie a takto vyhotovenú fotodokumentáciu predkladať v rámci procesu realizácie novej výstavby/rekonštrukcie v rámci hlavných stavebných prác po ukončení každej z nižšie uvedených etáp (tzv. geotagging) nasledovne V ods. 6 sa uvádza nasledovné: Všeobecné požiadavky na fotodokumentáciu sú: geotagové farebné fotografie s minimálnym rozlíšením 8MPx resp. 3264 x 2468 pixelov vo formáte JPEG s GPS súradnicami urobenia snímky, dátumom a časovými údajmi, v opačnom prípade nutné definovať na zobrazení fotografie (napr. tabuľka s textom umiestnená v rohu), prípadné dodatočné informácie ako napr. identifikácie stavby, názov projektu, minimálne 2 fotografie celkového náhľadu a min. 1 fotografia detailu preukazujúcej realizáciu tzv. „zabudovanej“ položky, ktorú nie je možné overiť v rámci fyzickej kontroly na mieste. Fotografie musia byť jasné, zaostrené, s čitateľným textom. V ods. 7 je uvedené zas toto: Pri fotodokumentácii pre stavebné investície do 100 000,00 Eur bez DPH je prijímateľ povinný zabezpečiť fotografickú dokumentáciu v nevyhnutnom rozsahu (najmä s dokumentovaním priebehu/fáz stavebných/búracích prác, rozhodujúcich detailov za účelom zdokumentovania činnosti technického/kontrolného dozoru investora resp. stavu a priebehu prác zhotoviteľa stavby) začiatočného stavu a priebehu stavebných/búracích prác digitálnym fotoaparátom a odovzdať pamäťové médium (USB kľúč) resp. predložiť prostredníctvom ITMS2014+ s celkovou fotodokumentáciou po ukončení stavby vrátane vyhotovenia a odovzdania finálnej správy o priebehu a výsledku realizácie investície v rámci Žiadosti o platbu, ktorej predmetom je refundácia daného stavebného objektu.
Odpoveď : V uvedenom je potrebné postupovať tak, ako je uvedené v Príručke pre prijímateľa, ktorú ste citovali v priloženej správe. V odseku 3 čl. 6.9.2 je presne stanovené, čo všetko musí obsahovať fotodokumentácia, ktorú je potrebné doložiť pri stavebných prácach nad 100.000,-€. V odseku 7 čl. 6.9.2 je tiež presne stanovené, akú fotodokumentáciu je potrebné doložiť pri stavebných prácach do 100.000,-€. Odsek 6 čl. 6.9.2 pojednáva o tom, aké sú všeobecné požiadavky na fotodokumentáciu. Tu sa hovorí o tom, že je potrebné zhotovovať geotagové farebné fotografie s minimálnym rozlíšením 8 MPx vo formáte JPEG s GPS súradnicami urobenia snímky, s dátumom a časovými údajmi. Ak avšak táto možnosť nie je, citujem: „ ...v opačnom prípade je nutné...“ spracovať takú fotodokumentáciu, z ktorej je zrejmé, že sa jedná o fotodokumentáciu realizovaných stavebných prác, t.j. definovať na fotografii (napr. tabuľka s textom umiestnená v rohu fotografie), kde v odseku 7 čl. 6.9.2 potom je presne vyšpecifikované, že fotodokumentácia musí obsahovať priebeh stavebných prác/ fázy stavebných, resp. búracích prác, rozhodujúce detaily za účelom zdokumentovania činnosti technického/kontrolného dozoru investora resp. stavu a priebehu prác zhotoviteľa stavby, začiatočný stav a priebeh prác. Toto všetko musí byť zhotovené digitálnym fotoaparátom a následne sa musí odovzdať buď na pamäťovom médiu (USB kľúč) alebo predložiť prostrednáíctvom ITMS2014+... Z uvedeného vyplýva, že nie je potrebné zhotovovať geotagové fotografie, avšak je potrebné dodržať podmienky uvedené v ods. 6/ a 7/ čl. 6.9.2.
FAQ 18
Je možný presun finančných prostriedkov stratégie CLLD medzi podopatreniami?
Stanovisko RO: „Z pozície RO vydávame súhlasné stanovisko k presunom finančných prostriedkov stratégie CLLD medzi podopatreniami.
Presuny sú možné len medzi podopatreniami, ktoré majú uzavreté výzvy.“
FAQ 19
Vzhľadom k tomu, že verejný obstarávateľ v rámci verejného obstarávania (k projektu pre žiadateľa v rámci podanej ŽoNFP opatrenie 7.4.) zapracoval do podmienok zmluvy o dielo s dodávateľom odkladaciu podmienku, ktorej účinnosť naviazal na kontrolu verejného obstarávania by som si chcela vyjasniť aj v kontexte novelizácie zákona o verejnom obstarávaní povinnosť predloženia VO v prípade, že projekt je do sumy 100. 000,- Eur, nakoľko prijímateľ je oprávnený si uplatniť zjednodušené vykazovanie výdavkov.
Je potrebné predložiť VO poskytovateľovi a zároveň ak budú vyhodnocované VO len na základe rizikovosti, môžeme považovať aj záznam o nevykonaní kontroly z dôvodu, že projekt nebol vyhodnotený ako rizikový ako splnenie odkladacej podmienky?
Odpoveď : Nie. Pre uplatnenie zjednodušeného vykazovania výdavkov (ZVV) platia Vami nižšie citované VZP Zmluvy o NFP, ako aj kapitola 7.3.2 Príručky pre prijímateľa NFP z PRV 2014 – 2022 pre opatrenie 19. Podpora na miestny rozvoj v rámci iniciatívy LEADER, verzia 1.5 ods. 7, citujem: „Pri uplatnení ZVV nie je PPA povinná vykonávať kontrolu VO/O (teda kontrolu celého procesu VO/O počnúc zverejnením výzvy až po uzavretie rámcovej zmluvy). Uvedené však neznamená, že prijímateľ, ktorý je verejným obstarávateľom v zmysle ZVO, nie je povinný postupovať podľa tohto zákona. Za porušenie povinnosti postupovať podľa ZVO môže Úrad pre verejné obstarávanie ako ústredný orgán štátnej správy pre verejné obstarávanie uložiť pokutu.“ Taktiež platí kapitola 6. Príručky pre prijímateľa NFP z PRV 2014 – 2022 pre opatrenie 19. Podpora na miestny rozvoj v rámci iniciatívy LEADER, verzia 1.5 ods. 12, odrážka prvá, citujem: „Aplikáciou zjednodušeného vykazovania výdavkov: - PPA u podopatrení v rámci stratégie CLLD nevykonáva kontrolu verejného obstarávania, avšak uvedeným nie sú dotknuté povinnosti žiadateľa/prijímateľa plne dodržiavať všetky uplatniteľné právne predpisy Únie a vnútroštátne právne predpisy, ako je zverejňovanie, zákon o verejnom obstarávaní v platnom znení, účtovná evidencia výdavkoch, zákon o rozpočtových pravidlách a pod. (uvedené znamená, že nie sú vylúčené kontroly akou je napr. kontrola procesu VO relevantnými kontrolnými orgánmi),......“
To znamená, že žiadateľ/prijímateľ pri uplatnení ZVV nepredkladá na PPA VO na kontrolu. V prípade, že ste ako žiadateľ/prijímateľ VO na kontrolu PPA predložili, môžete žiadosť o kontrolu VO písomne vziať späť. Späťvzatím žiadosti sa prijímateľ dostáva do pozície, v ktorej sa nachádzal pred predložením žiadosti na PPA.
Alebo odporúčate zopakovať VO žiadateľom, kde odkladaciu podmienku naviaže napr. na účinnosť Zmluvy o NFP prípadne vypracovať dodatok k Zmluve o dielo, kde sa odkladacia podmienka naviaže na účinnosť Zmluvy o NFP?
Odpoveď : Žiadateľom neodporúčame opakovať VO. V zmysle nižšieho uvedeného je možné vypracovať dodatok k zmluve o dielo a odkladaciu podmienku naviazať na účinnosť zmluvy o NFP.